- CONSIDERACIONS PRÈVIES
L’organització de l’escola bressol per al curs 2021-2022 té en compte les mesures de prevenció sanitàries i d’higiene , la realització de les mesures d’adequació d’espais i de reorganització de l’escola.
Les característiques de l’alumnat de l’escola bressol, fan que les mesures de seguretat i higiene que es recomanen a tota la població per a evitar contagis deguts a la pandèmia ocasionada pel COVID‐19, no es puguin implantar.
Existeix una veritable dificultat de mantenir el distanciament social educadora/infant, ja que hi ha un contacte i acostament continus per a la intervenció i cura de l’alumne en diferents situacions:
- Higiene: Dificultat per a la rentada de mans, falta de control d’esfínters, saliva, mocs, canvis de bolquers, etc. Hi ha contacte inevitable amb els fluids de l’alumnat.
- Relació: Els nostres infants no comprenen el distanciament social i per tant no ho poden complir.
- Alimentació: En la majoria dels casos, els professionals han d’intervenir per a donar menjar als infants, ensenyar-los a utilitzar els coberts, etc.
- Materials: És impossible garantir que no es passin o es posin les joguines a la boca perquè el seu aprenentatge passa per descobrir els objectes a través de la boca.
Una dificultat significativa és que els infants d’1 a 3 anys no portaran equips de protecció individual.
Aquest protocol és per garantir la seguretat i salut de les persones treballadores, els infants i les famílies de l’Escola Bressol davant la convivència amb la SARS-CoV2.
- REQUISITS PER L’ASSISTÈNCIA DELS INFANTS I PERSONAL DOCENT A L’ESCOLA BRESSOL
Per assistir a l’Escola Bressol Oreneta cal que els infants i personal docent i no docent compleixin els següents requisits:
Absència de simptomatologia compatible amb la COVID-19 (febre, tos, dificultat respiratòria, malestar, diarrea…) o amb qualsevol altre quadre infecciós.
No convivents o contacte estret amb positiu confirmat o simptomatologia compatible en els 10 dies anteriors.
Les famílies o persones tutores dels infants han de presentar al centre educatiu una declaració responsable per tal de garantir que es comprèn la importància de no portar els infants amb símptomes a l’escola, d’informar al centre educatiu de l’aparició de qualsevol cas de COVID-19 en l’entorn familiar de l’infant i de mantenir un contacte estret amb el centre educatiu davant de qualsevol incidència. Si la família no presenta aquesta declaració l’infant no podrà assistir a l’escola.
Les famílies vigilaran diàriament l’estat de salut dels seus fills i filles prenent-los la temperatura abans de sortir de casa per anar a l’escola. En el cas que el fill o filla tingui febre o presenti alguns dels símptomes compatibles amb la COVID-19 no podrà assistir al centre.
Es recomana també la comprovació diària de símptomes en el personal de l’escola bressol.
- ORGANITZACIÓ DE L’ESCOLA
3.1- Ràtios
Les ràtios seran les marcades per cada franja d’edat pel Departament d’Educació.
A l’Escola Bressol Oreneta disposem de suficient espai i personal per donar cabuda als infants que marca el Departament.
3.2- Horaris
L’horari de l’escola és de 7:45h a 17:00h i dins d’aquesta amplitud les famílies han d’escollir una franja horaria de 5 hores d’estada a l’escola i un màxim de 8 hores en cas d’utilització del servei de menjador i acollida.
3.3- Organització educadores i grups d’infants
Cada educadora tutora tindrà el seu grup d’infants estable, serà sempre el mateix així es garanteix la traçabilitat en cas de contagi: grup de convivència estable.
Cada dos grups de convivència estable (secció) tindran una educadora de suport fixa. A cada secció disposem de diferents zones sense infants i podem garantir també el distanciament entre educadores .
Aquest curs a l’escola funcionaran 5 grups (seguint la normativa de ràtios marcada per el Departament d’Educació).
- Una aula de P0
- Dues aules de P1
- Dues aules de P2
Grups | Alumnes | Docents | Espais | ||
Tutores | Suports | Estables | Temporals | ||
Nombre | Nom | Nom | Nom | Nom (horari) | |
P0 | 5 (màxim 8) | Nerina Gener | Aula 3 |
Veure annex 3
|
|
P1 | 7 (màxim 13) | Elisabeth Díaz | Laura García* | Aula 10 | |
P1 | 7 (màxim 13) | Montserrat Negre | Laura García* | Aula 9 | |
P2 | 14 (màxim 20) | Verònica Rojas | Dolors López | Aula 5 | |
P2 | 14 (màxim 20) | M. Rosa Pascual | Dolors López | Aula 6 |
*Durant la baixa de maternitat de la Laura García la seva substituta serà la Maria Calvet.
3.4- Organització dels espais
L’escola està distribuïda per seccions on cada grup de convivència estable hi disposa d’una aula pròpia.
A part també disposem d’espais comuns distribuïts en franges horàries per tal de no coincidir-hi els diferents grups de convivència i garantint sempre la ventilació adequada de l’espai entre els grups.
El pati el tenim dividit en tres espais, un per a cada secció.
3.5- Organització d’entrades i sortides
Només una persona acompanyant de l’infant, el vindrà a portar i a recollir a l’escola i haurà de portar la mascareta col·locada correctament tota l’estona.
També hi hauran dispensadors de solució hidroalcohòlica per als adults.
Les entrades i sortides del centre es faran per la porta d’accés principal de l’escola de manera esglaonada ja que un cop a l’interior l’estructura de l’escola permet mantenir les distàncies per evitar aglomeracions.
- ORGANITZACIÓ PEDAGÒGICA
A l’escola continuarem amb la mateixa línea pedagògica que fins ara tot i les dificultats en què ens trobem.
El joc serà la principal activitat a l’escola. Els materials de joc que els infants tinguin a l’abast es podran rentar i desinfectar i es farà, de manera freqüent. Cal tenir clar que en aquestes primeres edats, els infants comparteixen les joguines entre ells i serà molt difícil controlar-ho perquè forma part del seu aprenentatge. Sempre que es pugui es jugarà a l’espai exterior.
En cas de confinament parcial o tancament del centre, mantindrem contacte de manera telemàtica amb les famílies i degut a l’edat dels infants de l’escola facilitarem recursos i activitats a través del Kindertic.
Per esmorzar caldrà portar cada dia:
- L’esmorzar dins una carmanyola (tàper).
- El pitet
- Cullera i/o forquilla
- Ampolleta d’aigua (serà d’us personal, no utilitzarem gots)
- MESURES HIGIÈNICO-SANITÀRIES
5.1 Canvi de bolquers
Ho farem seguint el protocol. ANNEX 1
5.2- Rentat de mans
Es tracta d’una de les mesures de protecció més importants. Per això, és imprescindible l’entrenament de tots aquells infants que puguin començar a fer-ho d’una manera autònoma.
– Tècnica del rentat de mans efectiu (OMS, 2020):
Pas 1: mulleu-vos les mans amb aigua.
Pas 2: apliqueu prou sabó per cobrir les mans humides.
Pas 3: fregueu totes les superfícies de les mans, incloses la part posterior de les mans, entre els dits i les ungles almenys 20 segons.
Pas 4: esbandiu bé les mans amb aigua corrent.
Pas 5: eixugueu les mans amb un drap net i sec o una tovallola d’un sol ús.
En cas que no sigui així, caldrà dur a terme un rentat de mans acompanyat de manera frequent ja que degut a l’edat dels infants de l’escola a vegades és difícil que ho facin sols.
Els infants es rentaran les mans:
- A l’arribada i a la sortida del centre educatiu
- Abans i després dels àpats
- Abans i després d’anar al WC (infants continents)
- Abans i després de les diferents activitats (també de la sortida al pati)
En el cas del personal que treballa al centre educatiu, el rentat de mans es durà a terme:
- A l’arribada al centre, abans del contacte amb els infants
- Abans i després d’entrar en contacte amb els aliments, dels àpats dels infants i dels
- Abans i després d’acompanyar un infant al c
- Abans i després d’anar al c
- Abans i després de mocar un infant amb mocadors d’un sol ús
- Com a mínim una vegada cada dues hores
5.3- Ús dels guants
El seu ús no serà diferent del què s’ha fet fins ara a l’escola bressol: canvi de bolquers, primers auxilis, rentar ferides, rascades etc. El guants no seran de làtex per evitar qualsevol al·lèrgia.
Veure ANNEX 2.
5.4- Pautes de ventilació
És necessari ventilar les instal·lacions interiors com a mínim abans de l’entrada i la sortida dels infants i 3 vegades al dia, almenys 10 minuts cada vegada. A tots els espais és recomanable deixar les finestres obertes.
5.5- Mesures de protecció del personal
El personal del centre haurà de portar sempre la mascareta posada correctament. Aquestes mascaretes les proporciona l’ajuntament, s’ha de garantir que sempre n’hi hagin a l’escola.
5.6- Neteja i desinfecció de les instal·lacions
El personal de neteja no podrà accedir als espais del centre on hi hagi infants. Caldrà fer un mínim d’una neteja i desinfecció completa al final de la jornada i garantir la neteja i desinfecció durant el dia en els espais que ho requereixin, especialment en aquells de màxima concurrència. Les actuacions de neteja i desinfecció hauran d’incidir especialment en tots aquells elements, superfícies o zones d’ús més comú que poden tenir més contacte amb les mans. Les taules es netejaran i desinfectaran després de fer alguna activitat i dels àpats.
Les papereres dels mocadors i el paper per eixugar-se han de ser amb tapa.
- GESTIÓ DE CASOS.
6.1- En cas d’aparició de símptomes en un infant en el centre s’ha de seguir aquest protocol
- Aïllar infant a l’aula 4.
- Avisar a la família
- Informar a la família que han d’evitar contactes i consultar a la
- Procedir a la desinfecció i a la neteja dels espais del centre
- Per tornar a l’escola caldrà un justificant de la pediatra on constati que l’infant pot tornar a l’escola.
- Informar al CAP de referència per tal que activi els protocols previstos.
6.2- En cas d’aparició de símptomes en una treballadora
- No assistir al centre o deixar l’aula a la persona de suport en cas de que passi quan sigui al centre.
- Posar-se en contacte amb el seu metge de capçalera
- CONSIDERACIONS FINALS
Sabem que els nens necessiten establir contacte i vincles emocionals amb els altres companys i les educadores. Per això l’equip educatiu de l’Escola Bressol Oreneta continuarem treballant per oferir una atenció adequada als infants i les famílies tot i les limitacions que comporta la situació actual.
ANNEX 1 CANVI DE BOLQUERS
Canvi de bolquers
Pas 1: Organitzeu l’espai. Abans de portar el nen o nena a la zona de canvi de bolquer, renteu-vos les mans i prepareu allò que necessitareu a prop del canviador (tovalloletes, bolquer net, crema, bossa de plàstic per llençar el bolquer utilitzat i un parell de guants nets). Poseu un paper o empapador cobrint la superfície del canviador. Poseu-vos els guants.
Pas 2: Poseu l’infant sobre el canviador i traieu-li les sabates i mitjons per evitar que entrin en contacte amb la zona bruta.
Pas 3: Obriu el bolquer però deixeu-lo sota de l’infant mentre el netegeu, deixeu el bolquer mullat sota el nen. Aixequeu les cames de l’infant metre passeu les tovalloletes o un drap humit per netejar-li les natges i els genitals i evitar que es tornin a embrutar amb els bolquer usat. Retireu la femta i l’orina de davant a l’esquena i utilitzeu una tovallola fresca, un drap humitejat o una tovallola de paper humida cada cop que feu lliscar. Introduïu les tovalloletes brutes dins el bolquer brut. Els draps reutilitzables s’han de guardar en un una bossa de plàstic o receptacle tancat (a l’abast del braç de les taules de canvi de bolquers) fins que es puguin rentar.
Pas 4: Traieu la roba bruta sense tocar cap superfície i obriu el bolquer i doblegueu-ne la superfície bruta cap a dins. Col·loqueu bolquers d’un sol ús en una bossa tancada o un receptacle adequat. Si s’utilitzen bolquers de tela reutilitzables, poseu-los en una bossa de plàstic. Si hi ha roba bruta poseu-la també a la bossa de plàstic. Comproveu que no s’hagi mullat la superfície sota de l’infant. Si està molla, eixugueu-la amb la part del paper que sobresurt més enllà dels peus i plegueu-lo sobre aquesta zona de manera que el paper de sota les natges sigui sec.
Traieu-vos els guants mitjançant la tècnica adequada (veure annex 2) i llenceu-los. Passeu-vos una tovalloleta humida per les mans i una altra per les mans de l´infant i llenceu-les.
Pas 5: Feu lliscar un bolquer net sota l’infant. Utilitzeu un teixit higiènic o guants nets d’un sol ús per aplicar la crema de bolquer en cas que sigui necessari i llenceu-los. Tanqueu el bolquer.
Pas 6: Renteu les mans de l’infant amb aigua i sabó i torneu-lo a una zona supervisada.
Pas 7: Elimineu el paper d’un sol ús que cobreix la superfície del canviador. Lligueu la bossa de plàstic que on hi ha la roba bruta. Netegeu la superfície del canviador amb aigua i sabó o amb una tovalloleta d’un sol ús i després passeu-hi una solució desinfectant.
Pas 8: Renteu-vos les mans.
ANNEX 2 Retirada guants d’un sol ús (OMS, 2009)
Pessigueu el guant a l’alçada del canell per treure’l, sense tocar-vos la pell. Retireu-lo de la mà girant-lo sobre si mateix.
Manteniu agafat el guant que us heu tret i passeu els dits de la mà sense guant per sota el guant que teniu posat. Feu lliscar el guant fora de la mà donant-li la volat i englobant l’altre guant.
Llenceu-los
HORARI DE SALES | |||||
Sales | Dilluns | Dimarts | Dimecres | Dijous | Divendres |
GRAN | P1 | P2 | P0 | P2 | P1 |
PSICO | P2 | P1 | P2 | P1 | P0 |
TALLER | P2 | P1 | P2 | P1 | P2 |
LLUMS | P1 | P2 | P1 | P2 | P1 |
ANNEX 3